תנאי ואורחות הקשישים: 'וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן' (ויקרא יט')
תוכן
א. על הפרק בחזרה לשגרה מנגיף הקורונה:. 1
ב. הפוליו לילדים לעומת הקורונה לקשישים:. 2
ג. הצעות לשיפור השירות לקשישים:. 3
ד. ניגון מחוץ לדירה של שירי מורשת עם סיפורים ישראליים. 4
ה. שיחה על חייו של הקשיש ובניית ראשי פרקים להמשך עם קרוביו 4
ו. פתרונות תחבורה לקשישים: הטענת רב קו, קלנועיות ושבילים מותאמים. 4
ז. אילוץ והלחצת קשישים לרכישת מוצרי סרק:. 5
הרחבה וקישורים בדף זה: http://www.bills.tsedek.com/images/elder-care.pdf
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156747949347310&id=547592309
'מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ אֲנִי יי' (ויקרא יט' 32)
ליצירת קשר: יונתן לוי, 077-5253416
[1] ראו כתבה זו מהימים האחרונים: https://www.maariv.co.il/corona/corona-israel/Article-762640 בפרשת השבוע זו (קדושים) נאמר העיקרון הגדול: 'מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן' (ויקרא יט')
[2] בעיקר שירים מהמקורות היהודים, שירי ארץ ישראל של ימי הציונות ותקומת התנ"ך. מומלץ גם לדבר על מהות השירים והרקע שלהם – להלן דוגמא. 'וְעַתָּה קְחוּ לִי מְנַגֵּן וְהָיָה כְּנַגֵּן הַמְנַגֵּן וַתְּהִי עָלָיו יַד יי' (מל"ב ג' 15).
[3] זאת גם במקום נטילת כדור ויטמין D שאינו נטמע כראוי בגוף, ובעיקר אינו רלוונטי לחוויה והנעימות של הטבע ובין חברה. להלן הדברים היפים מספר חנוך ב' 2 – ה' 3: 'הביטו על הארץ ודעו את המעשים הנעשים עליה מן הראשון עד האחרון כי לא ישנו כל מעשה האלהים [ותמיד] יראו: ראו את הקיץ ואת החורף כי כל הארץ מלאה מים ועבים וטל ומטר ינוחו עליה: תרתי וראיתי את מראה העצים כלם כאשר יבשו ונפלו כל עליהם לבד ארבעה עשר עצים אשר לא ישליכו כי אם יעמדו (מן) הישנים עד אשר יבאו חדשים תחתיהם שתים ושלש שנים: ועוד התבוננתי אל ימי הקיץ כי השמש ממעל לה תעמד נגדה ואתם תבקשו סוכה וצל מפני חום השמש והארץ תיקד מחום אש ואתם לא תוכלו לדרך על האר. ועל הצור מפני חומם: ראיתי כי כסו העצים בירק עלה ויעשו פרי ואתם שימו לבכם לכל אלה ודעו כי לכם ברא החי לעולם את הכל: ומעשיו [יעמדו] לפניו בכל שנה וכל מעשיו יעבדוהו ולא ישנו הכל כאשר צוה אלהים כן יהיה: וראו את הימים ואת היאורים כי יעשו יחד את מעשיהם'; בראשית יג' 17: 'קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה'; יהושע א' 3: 'כָּל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרֹךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ לָכֶם נְתַתִּיו'.
[4] יש לחזק את הקשר הרגשי: 'טוב המלבין שיניים לחברו יותר ממשקהו חלב' (כתובות קיא'); 'כבוד אביכה בריֿשכה ואמכה במצער֯יכה, כי כאל לאיש כן אביֿהו,ֿ וכאדנים לגבר כן אמו, כי המה כ̇וֿר הוריכה וכאשר המשילמ̇ה בכה וֿיֿצו ע֯ל ה̇רוח כן עובדם, וכאשר גלה אוזנכה ברז נהיה כבדם למען כבודכה וב֯[כל מאדכה] ה̇ד̇ר̇ פ̇ניהמה למען חייכה וארוך ימיכה' (חוכמת רז נהיה, פרק ב' [קימרון, החיבורים העבריים ב', עמ' 156, ש' 70-66]); 'שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ' (דברים לב' 7). להלן עיקרי הלכות של כיבוד הורים; המלצות לראשי פרקים לספר חיים:
[5] לכאורה כפי שנאמר בתורה: 'וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת' (דברים כד' 16) וכך שוב בנ"ך, אלא שכנראה לא היה כך בפוליו, וישנם פסוקים הפוכים ובעיקר הדיבר הראשון, המלמדים שיש להבחין בין עונש ארצי לשמימי.
[6] הנביא אלישע ריפא את מי יריחו שהיו: 'הַמַּיִם רָעִים וְהָאָרֶץ מְשַׁכָּלֶת. וַיֹּאמֶר: קְחוּ לִי צְלֹחִית חֲדָשָׁה וְשִׂימוּ שָׁם מֶלַח' (מל"ב ב' 20-10), ומכאן שיטת ההומאופתיה; שמ"ב יב' 12: 'כִּי אַתָּה עָשִׂיתָ בַסָּתֶר וַאֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל וְנֶגֶד הַשָּׁמֶשׁ'; אהרון לב-ארי ניתח לפי תהליכים הפוכים מהשואה.
[7] חטאי כיסוי הראש ותיקון הצעיף: מס' שבועות לפני פרוץ מגפת הקורונה התחילו ברוב מדינות אירופה לקנוס 150 יורו נשים מוסלמיות שחבשו בורקה (כיסוי ראש מוסלמי, חג'אב), לצד גזרות נוספות. היום האירופאיות וגם האירופאים מבינים שצעיף ככיסוי הפנים יותר טוב מרוב מסכות הפנים, לצד צביעויות נוספות שלהם, כמו אכילת איבר מן החי ונגד שחיטה כשרה שבה אלחוש רק בבע"ה הכשרים בגרון, ברית מילה בריאה לכל החיים ובפרט ההפרותרומבין מקריש רק ביום השמיני ל-110%, ופרו-פלסטינאיות. במדבר ה' 18: 'וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה' (לשון "פרעה"), כתר מלך רשע – מולו כתר כיסוי הראש והצניעות: ברכה (מלשון "בורקה"), 'אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין (בבא מציעא מב'): 'וַתִּקַּח הַצָּעִיף וַתִּתְכָּס... וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה, וַיֶּאֱהָבֶהָ' (בראשית כד'), 'וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ' (שמות לד' 29), 'וְכָל קַרְנֵי רְשָׁעִים אֲגַדֵּעַ תְּרוֹמַמְנָה קַרְנוֹת צַדִּיק' (תהילים עה' 11). לכתר הקורונה יש הגנה תרופה (חלקית, לצד אורחות חיים נוספים) – התלבשו בצניעות – והיזהרו להטיף להתנשא על צנועים (שימו לב לתשובת המוסלמים בכתבה) שמקורם בתורה: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5562027,00.html
[8] קישורים אטימולוגיים נוספים ראו בפרק 16 'רמזים בשפת הקודש' במאמרי זה.
[9] ראו על כך פרק 'ראש החטא בסין; איסור שחיטה באירופה; צער בע"ח באיסלאם; אכילת דגים חיים בחז"ל' בדף זה.
[10] 'וְעַתָּה קְחוּ לִי מְנַגֵּן וְהָיָה כְּנַגֵּן הַמְנַגֵּן וַתְּהִי עָלָיו יַד יי' (מל"ב ג' 15).
[11] https://bills.tsedek.com/elderly/132-biography
[12] https://youtu.be/CXNMf5czark
[13] https://bills.tsedek.com/elderly/133-encouraging-seniors
כניסות: 2442