הצעה לחיוב חנויות במתקן סליקת האשראי בצד של הלקוח - כדי להימנע מהעברת כ.אשראי למגע עם המוכר

נוכח מגפת הקורונה, המקום הנפוץ המסוכן ביותר להידבק הוא בחלופת כסף/כרטיס אשראי בקניות בחניות, ואילו החנויות הבטוחות ביותר להישמר מהדבקה, הם אלו שמאפשרים "גיהוץ" עצמי בכרטיס אשראי (היות והכרטיס אינו עובר לידי המוכר שנגע בהרבה כרטיסי אשראי לפני כן). לדאבון, יש מעט חנויות שמאפשרות זאת (קיים בעיקר בעמדות תשלום עצמיות שבחלק מהמרכולים הגדולים).

לכן, ראוי ומוצע בזאת שמשרדי הממשלה הרלוונטיים יחייבו זאת כתקנה מחייבת מכל החנויות על סוגיהם.

לכך נלווה יתרון מוסר-צדק חברתי נוסף: לצורך הסליקה העצמית, יותקן מסך (שאם יהיה שלא בעמדת תשלום עצמאית יהיה כפול וזהה למסך המוכר) שיציג ללקוח ברגעי האמת הרלוונטיים את פרטי הקנייה: 'חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ' (תהילים פה'). אם כי ניתן לאפשר רק סליקת אשראי ללא צג-מסך שמול הלקוח, וראוי שבשלב חירום זה יתאפשר גם אפשרות זו.

נקודות נוספות:

הצעה להקמת תעודת 'סוחר נאמן' שתינתן לבעלי דוכנים בשוק שימלאו אחר 3 תנאי מסחר:

  1. הצגת הצד הדיגיטלי של המשקל במקום גלוי ונראה ללקוחות.[4]
  2. רישום מחירים על כל הסחורה שבדוכן.[5]
  3. אישור על משקל מדויק.[6]

תנאים אלו חיוניים ללקוחות השוק, ויקדמו את האמינות והמסחר באזור, ואף יהוו דוגמא למופת של מסחר הוגן ושקוף.[7]

הערות השוליים:

הצעה זו מאושרת ונתמכת ע"י ועד השוק, מר נינו ??? ממרכול 'רק בשמחות'.

אנו זקוקים לתמיכה בשני אלו:

  • תמיכתם הרשמית בתעודה זו
  • תמיכה כספית להפקת תעודות אלו (כל העבודה הינה בהתנדבות)

הצעת חוק - נינו: אז אתה מאשר את מכתבי? מרכול רק בשמחות: בקשה לתיקון 0525091211.

 

[1] 'אל ישא ואל יתן לבני השחת כי אם כף לכף' (ברית דמשק יג' 15-14 [קימרון, החיבורים העבריים א', עמ' 48]). כדי להתמודד עם זה, חז"ל תיקנו את 'היתר העסקא'.

[2] יש לציין שבאיראן המליצו לא להשתמש בשטרות.

[3] https://bills.tsedek.com/bills/82-prices-and-weights

[4] הצגת צד גלוי לעיני הלקוחות חשוב ביותר, הן שתחילתו במשקל אפס – 0, והן שהמחיר המבוקש לתשלום תואם למשקל ולמחיר שמופיע על המוצר (כאמור בתנאי הבא).

[5] התוספת לתקנות הגנת הצרכן (כללים שונים לפרסום מחירי נכסים ושירותים), תשנ"א-1991. בתוספת (תיקון: תשנ"ח), (סעיף 1), מצוין בסעיף (1) כי "ירקות או פירות טריים בתפזורת" (תחת כותרת "טור א' - סוגי המצרכים") יהיו לפי: "הצבת שלט על המצרך או מעליו, או הצמדת תווית למדף שמתחת למצרך שאליו היא מתייחסת, שעליו מצויין המחיר ל-1 ק"ג;" (תחת כותרת "טור ב' - דרך הצגת המחיר").

[6] למדים על משקלות זהים מהפסוק: "אֶבֶן שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה לָּךְ, אֵיפָה שְׁלֵמָה וָצֶדֶק יִהְיֶה לָּךְ - לְמַעַן יַאֲרִיכוּ יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר יי אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ" (דברים כה' 15). משרד הכלכלה עורך בדיקות של המשקולות אחת לכמה חודשים בשוק, ולאחרונה מצא כ-8 משקולות לא מכוילים. לקוחות יכולים לבדוק תקינות משקל זה רק לאחר רכישתם, אם יעלו את המוצר על משקל אחר, אך דבר זה נדיר מאוד.

[7] גם המצווה 'לִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל' (ויקרא יט' 14) ו'אָרוּר מַסִּיג גְּבוּל רֵעֵהוּ; וְאָמַר כָּל-הָעָם אָמֵן' (מדברים כז' 17) היא דוגמא לפירוש עומק הפשט שהורחבה לחובת אי-הטעייה של שלמות הבת-הכלה בשידוך: [כ]ול מוֿמ̇י̇ה ספר לו ובגויֿתיה הבינ֯ה֯[ו‏ כיא נגף‏] ב֯או֯[פ]ל[‏ ]ת֯היה לו כמכשול לפני֯ו֯‏' ('רז נהיה'/'מוסר למבין', קימרון, החיבורים העבריים ב', עמ' 160); '[את בתו יתן איש לאי]ש֯ את כול מומיה יספר לו למה יביא עליו את‏ משפט ‏[הארור ‏ אשר ‏ אמ]ר֯ משגה֯ עור בדרך' (ברית דמשק, קימרון, החיבורים העבריים, כרך א', עמ' 34. 4QDf, 270Q4 Frg. 3, שורות 9-8) , וחז”ל המשיכו בקו זה בדוגמאות רבות ומגוונות, ביניהם למסחר הוגן שעסקינן, והיא המצווה שמופיע באותו דף של ברית דמשק: "לא תונו איש את אחיו" (ויקרא כה')[7].

כניסות: 1115
קטגוריה: ייעול רשויות עידכון אחרון ב-שני, 30 מרס 2020 נכתב על ידי מנהל אתר הדפסה דואל

באתר זה אין זכויות יוצרים: מותר להפיץ ללא צורך בציון המקור